کاربرد کامپوزیت ها در سیستم تعلیق خودرو
کد مقاله : 1060-IRANCOMP-FULL
نویسندگان:
رضا ملکی مقدم *
مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا
چکیده مقاله:
امروزه کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها توسط خودرو ها به یک امر رقابتی بین خودروسازان تبدیل شده است. لذا یکی از مواردی که باعث رسیدن به این هدف می‌شود، کاهش وزن خودرو می‌باشد.لذا، استفاده از مواد کامپوزیتی در خودروها باتوجه به خواص این مواد از جمله نسبت استحکام به وزن بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی، مقاومت در برابر خوردگی ، سهولت تولید و...، نسبت به فلزات به طور چشمگیری افزایش یافته است. از جمله کاربردهای کامپوزیت ها در خودرو، میتوان به استفاده از آنها در سیستم تعلیق خودرو اشاره نمود. در این مقاله به استفاده از کامپوزیتها در اجزاء سیستم تعلیق خودرو ازجمله فنرهای تخت و فنرهای لول، میل موجگیر( Anti-roll Bar) و بازو های کنترلی (Control Arm) اشاره می‌گردد. روش های ساخت معمول جهت تولید قطعات کامپوزیتی سیستم تعلیق ، روش RTM(Resin Transfer Molding) و پیچش الیاف (Filament winding) می‌باشند. نتایج در رابطه با فنرهای تخت نشان میدهد، فنرهای تخت کامپوزیتی در مقایسه با فنرها تخت فلزی معمول، تا 65 درصد سبکتر می‌باشند.
کلیدواژه ها:
کامپوزیت، خودرو سازی، سیستم تعلیق
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است